Tidlig klassisk tid
Denne periode i græsk kunst blev indvarslet af afslutningen på perserkrigen 480. Denne klassiske periode optræder i tidsrummet 480 - 450 f.kr. Grækernes sejr og perserne markerede en begyndende periode med fred og kulturel opblomstring. Denne udvikling tog oprindeligt fat i Athen, hvor den frugtbar epoke både i forhold til demokratiet udvikling og forankring som styreform i forhold til udviklingen inden for både kunst og litteratur.
I bl.a. skukture kan der ses en tydelig forandring fra arkaisk tid via en større dynamik og asymmetri i kropsgengivelsen. Dette gøres for at opnå størst mulig naturalisme i skulpturene.
Zeus
Der ses tydeligt en begyndende bevægelse på skulpturen. Der er asymmetri i kropsstillingen, men hans krop er frontal og hovedet er i profil. Hans ansigt er udtryksløst, men samtidig er ansigtet naturligt at se på. Hans hår og skæg er velfriseret, og det ser lettere unaturligt ud. Muskulaturen er veldefineret - musklerne er ikke ridset ind i skulpturen, og det ser derfor mere naturligt. Proportionerne er nogenlunde naturligt - da man ikke kan se, hvad han har haft i hænderne. Man ved, at skulpturen skal forestille en gammel mand, da der er skæg- Skulpturen er fra ca. 460 f.v.t.
Kritiosdrengen
Kritiosdrengen
er en kouros fra den tidlige klassisk tid. Marmorskulpturen med dens højde på
86 cm blev fundet på Akropolis i Athen. Kourosen kan findes på Akropolismuseet
i Athen.
Relativ
til arkaisk tid, så er Kritiosdrengen mere naturtro - Muskulaturen er mere
formede end indridset og proportionerne er mere menneskelige.
Kourosen står heller ikke i standposition, men i en position, der kan
minde om de begyndende stadier af kontrapost, hvor statuens vægt er placeret på
det ene ben. Man kan se på kourosen, at der er en let svang i hofterne, og venstre
balle er lettere strækket, men fordi skulderne ikke danner en linje, der også
konvergerer mod hoftens linje, så er der ikke tale om en sand kontrapost. Stillingen
fører også til, at der er en svag asymmetri. Kritiosdrengen udviser også karakteristika af den strenge stil: Øjenlågene er tydeligt definerede (i form af en tyk kant om øjenhulerne) og hagen er massiv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar